Motywowanie pracowników produkcyjnych

Czy motywowanie pracowników zawsze wiąże się z premiami pieniężnymi? Okazuje się, że niekoniecznie. Premia nie jest jedynym sposobem radzenia sobie ze spadkiem efektywności. Co więcej, w dalszej perspektywie może mieć negatywny wpływ na rozwój firmy i nie jest gwarancją utrzymania pracownika. Zatem jak zmotywować pracowników, by nie tylko pracowali efektywniej, ale i zostali w firmie na dłużej? Czy rzeczywiście obecny rynek to rynek pracownika?

Pieniądze to nie wszystko

By motywowanie pracowników było skuteczne, warto wiedzieć, że motywacja to stan gotowości do podjęcia danego działania. Towarzyszy nam ona zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym, przy czym można podzielić ją na dwa typy: wewnętrzną i zewnętrzną. Ta pierwsza wiąże się z poczuciem sensu wykonywanej pracy, z kolei zewnętrzna opiera się na premiach, benefitach pozapłacowych oraz wynagrodzeniu.

Pieniądze często nie są skuteczną motywacją, ponieważ działają  jedynie przez krótki czas, a czasami okazują się całkowicie nieskuteczne. Jest tak, gdy mimo dużej premii normy do wyrobienia okazują się nieosiągalne. To może zniechęcać pracowników do wykonania jakiegokolwiek zadania. Nawet jeśli premia jest wysoka, pracownik będzie czuł się wykorzystywany, a nakład pracy zostanie uznany za nieadekwatny do otrzymanej nagrody. W dłuższej perspektywie może być to przyczyną rezygnacji z pracy. Uznawanie, że pracownik zrobi wszystko za pieniądze, prowadzi do tego, że nie czuje się on doceniany przez pracodawcę. Należy pamiętać, że firmę tworzą przede wszystkim ludzie i każdemu z nich należy się szacunek.

Jak zmotywować pracowników produkcyjnych?

Jak zmotywować pracowników wykorzystując benefity pozapłacowe? Co wpływa na utrzymanie pracownika w firmie? Okazuje się, że proste rzeczy bywają najskuteczniejsze. Tak jest w przypadku dobrej atmosfery w pracy. Jeśli pracownik czuje się w pracy swobodnie, zna swoje obowiązki i otrzymuje informację zwrotną na temat ich wykonywania z pewnością przełoży się to na jego efektywność. Nie bez znaczenia jest również poczucie bezpieczeństwa, która sprawia, że pracownik czuje się pewnie i nie ma potrzeby poszukiwania innej pracy. Prawdopodobieństwo utrzymania pracownika jest o wiele wyższe w przypadku umowy o pracę na czas nieokreślony czy zapewnienia pracownikowi możliwości podwyżki. Na motywowanie pracownika niewątpliwe wpływa również fakt, że czuje się on odpowiedzialny za podejmowanie pewnych decyzji i właściwych kroków. Samodzielność sprawia, że nie chcemy zawieść oczekiwań wobec nas. Utrzymanie pracownika jest również o wiele prostsze, gdy czuje się on pełnoprawną częścią firmy, szanowaną i docenianą.

Człowiek na pierwszym miejscu

Zastanawiając się, jak zmotywować pracowników na pierwszym miejscu trzeba uwzględnić, że każda osoba to oddzielna jednostka. Większość nad wysokie zarobki przekłada dobrą atmosferę w pracy. Satysfakcja z jej wykonywania daje chęci do działania i rozwoju. Zresztą rozwój to kolejna kwestia mająca wpływ na motywowanie pracowników. Zdarza się, że możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji jest ważniejsza od płacy.

Szukając sposobu, jak zmotywować pracowników trzeba pamiętać o zagwarantowaniu im szansy na rozwój. Warto zapewniać pracownikom możliwość uczestnictwa w nowych przedsięwzięciach czy szkoleniach. Pożądana jest także możliwość awansu, lecz jeśli nie jest to możliwe, dobrym rozwiązaniem może być zmiana charakteru jego pracy lub zakresu dotychczasowych obowiązków. Rynek pracownika jest coraz bardziej wymagający, dlatego należy dostrzegać potrzeby członków naszego zespołu i uwzględniać je w funkcjonowaniu zakładu.

Co zrobić, by benefity pozapłacowe spełniały swoją funkcję?

O czym jeszcze pamiętać decydując się na benefity pozapłacowe? Na pierwszym miejscu zawsze stoi dobro pracownika. Benefity pozapłacowe powinny być dokładnie omawiane, by rzeczywiście stanowiły odpowiedź na potrzeby pracowników. Wśród najpopularniejszych świadczeń pozapłacowych znajdują się pakiety medyczne czy specjalistyczna opieka medyczna. Atrakcyjną opcją jest również dodatkowe ubezpieczenie na wypadek nieszczęśliwych wypadków. Godne uwagi są również bilety do kina czy bony na wyjazdy wypoczynkowe. Coraz atrakcyjniejsze są także posiłki dla pracowników czy darmowe owoce. Ciekawe i dostosowane do potrzeb pracowników benefity pozapłacowe skutecznie wpływają na motywowanie pracowników, mogą wyróżnić firmę na tle konkurencji i uwidocznić na trudnym rynku pracownika. Co więcej, stają się one standardem, który trudno zignorować.

Jak rynek pracownika zmienia podejście pracodawców?

Dlaczego wiedza, dotycząca tego, jak zmotywować pracowników, by nie tylko pracowali efektywniej, ale i zostali w firmie na dłużej jest obecnie tak pożądana? Oczywiście podstawą jest to, że pracownicy tworzą firmę, lecz nie bez znaczenia jest też fakt, że obecnie istnieje rynek pracownika. Oznacza to, że pracownicy wybierają oferty zatrudnienia, które ich interesują oraz dyktują warunki. W takiej sytuacji pracodawca musi dbać o utrzymanie pracownika, retencję i obniżenie fluktuacji. Zdarza się, że firmy zmuszone są zatrudniać osoby o niższych niż oczekiwane kwalifikacje lub oferować wyższe wynagrodzenia.

Rynek pracownika wiele zmienia i obecnie znalezienie odpowiedniego pracownika nie wystarcza. Standardowe narzędzia rekrutacji zawodzą, coraz popularniejsze stają się systemy poleceń pracowniczych, a utrzymanie pracownika wymaga od pracodawcy sporego zaangażowania. Zawsze jednak należy pamiętać, że ludzie to najważniejszy kapitał w firmie wart uwagi i zaangażowania. Doskonałą okazją do zdobycia wiedzy na temat motywowania pracowników, benefitów pozapłacowych czy realiów na rynku pracownika jest X Kongres Szefów Produkcji. To możliwość spotkania najlepszych specjalistów, zdobycia praktycznej wiedzy, a także wymiany doświadczeń z pozostałymi uczestnikami wydarzenia. Dowiedz się, jak zmotywować pracowników, by zostali z Tobą na dłużej!